Schematy podatkowe MDRÔÇô raport MDR-1, MDR-2, MDR-3, MDR- 4

Przepisy MDR (Mandatory Disclosure Rules) maj─ů na celu raportowanie schemat├│w podatkowych dotycz─ůcych czynno┼Ťci (r├│wnie┼╝ tych planowanych) lub ich zespo┼é├│w, w kt├│rych co najmniej jedna ze stron jest podatnikiem lub kt├│re maj─ů, b─ůd┼║ mog─ů mie─ç wp┼éyw na powstanie lub brak powstawania obowi─ůzku podatkowego. Zapraszam do publikacji w kt├│rej omawiamy raport MDR-1, MDR-2, MDR-3 oraz raport MDR-4.

Raportowanie to polega na dostarczeniu do administracji skarbowej (Krajowej Administracji Skarbowej ÔÇô KAS) okre┼Ťlonych informacji na temat potencjalnych nadu┼╝y─ç zwi─ůzanych z planowaniem podatkowym oraz informacji na temat promotor├│w oraz podmiot├│w korzystaj─ůcych ze schemat├│w podatkowych (tzw. Klient├│w). Nale┼╝y jednak podkre┼Ťli─ç, ┼╝e w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w MDR jest tak zwanym obowi─ůzkiem sprawozdawczym i nie stanowi agresywnego planowania podatkowego.

Wiedza uzyskana w wyniku raportowania┬á schemat├│w podatkowych, w za┼éo┼╝eniu ma doprowadzi─ç, mi─Ödzy innymi, do poprawy jako┼Ťci polskiego systemu podatkowego (w tym tak┼╝e innymi. stosowania ulg i preferencji). Nadrz─Ödnym celem komunikowanym przez projektodawc─Ö przepis├│w jest natomiast zapobieganie agresywnej optymalizacji, poprzez uzyskanie efektu „odstraszaj─ůcego” oraz uzyskanie mo┼╝liwo┼Ťci szybkiej reakcji na wykorzystywanie przez podatnik├│w luk w obowi─ůzuj─ůcych przepisach.

Podstaw─ů do wprowadzenia do polskiego porz─ůdku prawnego zapis├│w o MDR by┼éa potrzeba implementacji Dy┬şrek┬şty┬şwy DAC6. Przepisy te znajdziemy w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, w dziale III, rozdziale 11a – „Informacje o schematach podatkowych”, w art. 86a-86o.

Obecnie w polskim systemie podatkowym istniej─ů cztery formularze, przeznaczone do raportowania o schematach podatkowych: MDR-1, MDR-2, MDR-3 oraz MDR-4.

Specjali┼Ťci z zakresu prawa podatkowego wskazuj─ů, ┼╝e sama czynno┼Ť─ç raportowania schemat├│w podatkowych MDR w praktyce jest znacznie prostsza ni┼╝ samo stwierdzenie, czy trzeba przes┼éa─ç raport okre┼Ťlony MDR i na kim dok┼éadnie ci─ů┼╝─ů okre┼Ťlone obowi─ůzki w tym zakresie.

W niniejszym materiale po┼Ťwi─Öcimy uwag─Ö procedurze raportowania schemat├│w podatkowych.

Zacznijmy od pocz─ůtku. MDR-1, czyli kiedy nale┼╝y zaraportowa─ç schemat?

MDR-1 nazywany jest podstawow─ů informacj─ů o schemacie podatkowym. Taka informacja mo┼╝e zosta─ç z┼éo┼╝ona przez osob─Ö uprawnion─ů do reprezentacji podmiotu lub dowoln─ů osob─Ö na podstawie pe┼énomocnictwa (do reprezentowania w sprawach podatkowych b─ůd┼║ w oparciu o pe┼énomocnictwo szczeg├│lne sk┼éadane na formularzu PPS-1).

Z┼éo┼╝enie takiego wniosku jest relatywnie proste i odbywa si─Ö za po┼Ťrednictwem kreatora na stronie https://mdr.mf.gov.pl/#/create-new. To tam uzupe┼éniamy wszelkie niezb─Ödne dane. Z racji tego, ┼╝e formularz jest bardzo rozbudowany, Ustawodawca zastrzega sytuacj─Ö, w kt├│rej podmiot wype┼éniaj─ůcy dokument nie b─Ödzie posiada┼é wystarczaj─ůcej wiedzy by uzupe┼éni─ç wszystkie pola. W├│wczas nale┼╝y wpisa─ç adnotacj─Ö o tre┼Ťci ÔÇ×zg┼éaszaj─ůcy nie posiada informacjiÔÇŁ. W przypadku p├│l o warto┼Ťci liczbowej nale┼╝y wpisa─ç ÔÇ×0ÔÇŁ, a adnotacj─Ö o nieposiadaniu okre┼Ťlonej informacji umie┼Ťci─ç w polu ÔÇ×Wyczerpuj─ůcy opis uzgodnienia stanowi─ůcego schemat podatkowy, za┼éo┼╝e┼ä uzgodnienia, czynno┼Ťci dokonywanych w ramach uzgodnienia i ich chronologii oraz wyst─Öpuj─ůcych powi─ůza┼ä pomi─Ödzy podmiotami powi─ůzanymiÔÇŁ.

Po wype┼énieniu formularza nale┼╝y go wygenerowa─ç a nast─Öpnie opatrzy─ç kwalifikowanym podpisem elektronicznym i przes┼éa─ç za pomoc─ů interfejsu, kt├│ry znajdziemy na stronie: https://mdr.mf.gov.pl/#/upload

Kiedy nie wiemy, czy składać MDR-1, złóżmy raport MDR-2

Kiedy mamy w─ůtpliwo┼Ťci co wpisa─ç w MDR-1, powinni┼Ťmy si─Ögn─ů─ç do MDR-2. Tak─ů deklaracj─Ö powinny z┼éo┼╝y─ç podmioty, kt├│re pe┼éni─ů tzw. rol─Ö promotor├│w i wspomagaj─ůcych oraz nie maj─ů pewno┼Ťci czy realizowane przez nich prace zwi─ůzane z uzgodnieniem podatkowym podlegaj─ů raportowaniu do szefa KAS. Taka potrzeba raportowania mo┼╝e pojawi─ç si─Ö nie tylko w firmach doradczych, ale r├│wnie┼╝ w sp├│┼ékach holdingowych czy innych podmiotach powi─ůzanych wzajemnie ze sob─ů i wspieraj─ůcych si─Ö w podejmowaniu decyzji, kt├│re mog─ů skutkowa─ç powstaniem uzgodnienia, uznawanego za schemat podatkowy podlegaj─ůcy raportowaniu.

Promotor ma na to dzia┼éanie 30 dni od chwili, w kt├│rej poinformowa┼é korzystaj─ůcego o obowi─ůzku przekazania informacji o schemacie podatkowym. Z kolei Wspomagaj─ůcy, je┼╝eli ma w─ůtpliwo┼Ťci czy uzgodnienie jest schematem podatkowym musi poinformowa─ç szefa KAS w terminie pi─Öciu dni od chwili powzi─Öcia takich w─ůtpliwo┼Ťci.

Proces sk┼éadania MDR-2 jest analogiczny do sk┼éadania informacji MDR-1. Zawiadomienie to mo┼╝e zosta─ç przekazane r├│wnie┼╝ ÔÇô tak samo jak w MDR-1 – przez pe┼énomocnika.

Gdy pojawia si─Ö korzy┼Ť─ç, sk┼éadamy raport MDR-3

Z kolei raport MDR-3 to informacja o schemacie podatkowym do kt├│rej z┼éo┼╝enia zobligowany jest Korzystaj─ůcy wraz z deklaracj─ů na dany podatek, je┼╝eli:

  • dokonywa┼é w danych okresie rozliczeniowym czynno┼Ťci b─Öd─ůcych elementem schematu podatkowego lub
  • uzyskiwa┼é z niego korzy┼Ť─ç podatkow─ů.

Taka informacja powinna zosta─ç z┼éo┼╝ona do szefa KAS i zawiera─ç tzw. NSP (numer danego schematu podatkowego). Plik ten z kolei powinien ÔÇô w odr├│┼╝nieniu od MDR-1 i MDR-2 – by─ç podpisany przez ÔÇ×kierownika jednostkiÔÇŁ. W przypadku sp├│┼éek kapita┼éowych oznacza to wszystkich cz┼éonk├│w zarz─ůdu. Z kolei dow├│d z┼éo┼╝enia podpis├│w przez wy┼╝ej wymienione osoby nale┼╝y przekaza─ç za pomoc─ů ┼Ťrodk├│w komunikacji elektronicznej do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej przez jedn─ů z os├│b, kt├│re podpisa┼éy te dokumenty.

Nale┼╝y podkre┼Ťli─ç, ┼╝e raport MDR-3 mo┼╝na sk┼éada─ç wy┼é─ůcznie elektronicznie, w formie pliku komputerowego o formacie ┼Ťci┼Ťle okre┼Ťlonym przez Ministra Finans├│w (format ten mo┼╝e by─ç jednak dowolnie zmieniany przez niego).

Jak zatem powinien wygl─ůda─ç proces sk┼éadania tego schematu? W pierwszej kolejno┼Ťci nale┼╝y wygenerowa─ç pliku MDR-3 przy pomocy kreatora (link powy┼╝ej), nast─Öpnie podpisa─ç wygenerowany dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez pierwszego cz┼éonka zarz─ůdu i przes┼éa─ç go do nast─Öpnego cz┼éonka zarz─ůdu, celem podpisu. Tak─ů operacj─Ö nale┼╝y powt├│rzy─ç w przypadku ka┼╝dego cz┼éonka zarz─ůdu sp├│┼éki. Gdy uzyskamy wszystkie podpisy mo┼╝liwe jest przes┼éanie podpisanego w ten spos├│b pliku przy pomocy interfejsu do systemu (link powy┼╝ej). Musi dokona─ç tego jeden z cz┼éonk├│w zarz─ůdu.

W przypadku gdy sk┼éadaj─ůcym jest podmiot, kt├│ry do tej pory nie otrzyma┼é NSP i konieczne jest jego wygenerowanie, generator informacji MDR-3 otworzy przed Wype┼éniaj─ůcym zestaw pyta┼ä w┼éa┼Ťciwych dla informacji MDR-1. Z racji potrzeby uzupe┼énienia podstawowych danych, w praktyce oznacza to wyd┼éu┼╝enie procesu sk┼éadania MDR-3.

Z kolei, je┼╝eli podatnik (Korzystaj─ůcy) posiada dane dotycz─ůce schematu podatkowego, kt├│re jednak odbiegaj─ů od danych zawartych w otrzymanym potwierdzeniu nadania NSP lub informacji o schemacie podatkowym, to w informacji MDR-3 powinien on ponownie opisa─ç stan aktualny wraz ze wskazaniem, jakie informacje zawarte w poprzednich informacjach (schematach podatkowych) s─ů niezgodne z informacjami rzeczywistymi. Opis tego stanu b─Ödzie wi─ů┼╝─ůcy i jak w przypadku ka┼╝dego innego schematu b─Ödzie sk┼éadany pod rygorem odpowiedzialno┼Ťci karnej.

MDR-4 to kwartalna informacja sk┼éadana przez Promotora lub Wspomagaj─ůcego

Obowi─ůzek z┼éo┼╝enia kwartalnej informacji o udost─Öpnionych schematach dotyczy Promotor├│w oraz, w dalszej kolejno┼Ťci, Wspomagaj─ůcych, je┼Ťli oferuj─ů oni Korzystaj─ůcym tzw. Schematy podatkowe standaryzowane. S─ů to takie schematy, kt├│re s─ů mo┼╝liwe do wdro┼╝enia lub udost─Öpnienia u wi─Öcej ni┼╝ jednego korzystaj─ůcego, bez konieczno┼Ťci zmiany ich istotnych za┼éo┼╝e┼ä, a w szczeg├│lno┼Ťci, rodzaju dzia┼éa┼ä podejmowanych lub planowanych w ramach schematu podatkowego.

Promotor, sk┼éadaj─ůc informacj─Ö MDR-4 jest zobowi─ůzany do podania numeru NSP schematu, oraz dane identyfikuj─ůce Korzystaj─ůcych, kt├│rym taki schemat zosta┼é przekazany.

W przypadku tych Promotor├│w i wspomagaj─ůcych, kt├│rzy s─ů zobowi─ůzani do zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej ÔÇô Promotor jest zobowi─ůzany do przekazania danych Korzystaj─ůcego w przypadku, gdy zostanie zwolniony z obowi─ůzku zachowania tajemnicy.

Obowi─ůzek z┼éo┼╝enia informacji MDR-4 powstaje w terminie do 30 dni po zako┼äczeniu kwarta┼éu.

Podobnie jak w przypadku MDR- 1 i 2, informacja powinna by─ç podpisana przez osob─Ö uprawnion─ů do reprezentacji podmiotu, dopuszczalne jest tak┼╝e jej podpisanie przez pe┼énomocnika.

Dowiedz si─Ö wi─Öcej o schematach podatkowych (MDR):

Zapraszamy do naszych pozostały publikacji na temat schematów podatkowych (MDR):

  1. Sankcje MDR
  2. Schematy podatkowe MDR ÔÇô Kto musi mie─ç procedur─Ö MDR?
  3. Schematy podatkowe transgraniczne ÔÇô kryterium transgraniczne
Potrzebujesz wsparcia w zakresie schemat├│w podatkowych? Skontaktuj si─Ö z nami! Formularz kontaktowy

Najnowsze publikacje