Crowdfunding

Crowdfunding staje si臋 coraz popularniejsz膮 opcj膮 na zdobycie finansowania projekt贸w. Nazywany inaczej finansowaniem spo艂ecznym pozwala na szybkie zebranie potrzebnej kwoty poprzez portal internetowy. Co warto wiedzie膰 na temat crowdfundingu i jakie przepisy go reguluj膮?

Jak dzia艂a crowdfunding?

Crowdfunding nie bez powodu zdobywa coraz wi臋ksz膮 popularno艣膰, w ten spos贸b mo偶na finansowa膰 r贸偶ne projekty, korzystaj膮c jedynie z dost臋pu do Internetu. Jest to wi臋c metoda znacznie szybsza i prostsza, ni偶 pozyskanie kapita艂u w tradycyjny spos贸b. Wystarczy jedynie okre艣li膰 cel zbi贸rki, opisuj膮c sw贸j projekt i podaj膮c kwot臋, kt贸r膮 chcemy uzbiera膰. Wa偶na kwestia to promocja zbi贸rki, spo艣r贸d wielu r贸偶nych projekt贸w trzeba w jaki艣 spos贸b si臋 wyr贸偶ni膰, aby dotrze膰 do darczy艅c贸w. Zainteresowane osoby mog膮 wesprze膰 projekt nawet minimaln膮 kwot膮, dokonuj膮c np. jednorazowej wp艂aty. Wok贸艂 zbiorki buduje si臋 spo艂eczno艣膰 darczy艅c贸w, kt贸ra pomo偶e osi膮gn膮膰 zamierzony cel. Na korzy艣膰 finansowania spo艂eczno艣ciowego dzia艂a jego du偶a przejrzysto艣膰 oraz brak ryzyka finansowego, a tak偶e zb臋dnych formalno艣ci czy biurokracji. Ca艂y proces odbywa si臋 pomi臋dzy organizatorem, a wp艂acaj膮cym zazwyczaj za po艣rednictwem serwisu internetowego, kt贸ry pobiera okre艣lon膮 w umowie prowizj臋 od zebranej kwoty.

Crowdfunding udzia艂owy, a mo偶e dotacyjny? Czym si臋 r贸偶ni膮?

Warto pami臋ta膰, 偶e nie ka偶da zbi贸rka prowadzona jest w ten sam spos贸b. Istnieje bowiem kilka r贸偶nych rodzaj贸w crowdfundingu. Pierwszy z nich to tzw. crowdfunding udzia艂owy (inwestycyjny), wykorzystywany g艂贸wnie w projektach biznesowych. Polega on na tym, 偶e osoby bior膮ce udzia艂 w zbi贸rce, otrzymuj膮聽 udzia艂y w realizowanym projekcie, papiery warto艣ciowe czy np. prawo do dywidendy. Crowdfunding nie udzia艂owy jest z kolei oparty o system „nagr贸d”, a wspieraj膮cy zbi贸rk臋 s膮 promowani przez organizatora poprzez uzyskanie wcze艣niejszego dost臋pu do produktu lub us艂ugi. Trzeci rodzaj crowdfundingu to crowdfunding dotacyjny. Po wp艂acie 艣rodk贸w uczestnicy nie otrzymuj膮 w zamian 偶adnego 艣wiadczenia. Dzieje si臋 tak w przypadku zbi贸rek charytatywnych. Ostatni rodzaj crowdfundingu to zbi贸rka po偶yczkowa, w ramach kt贸rej wp艂acone 艣rodki zostaj膮 zwr贸cone wraz z odsetkami.

Jak zacz膮膰 zbi贸rk臋?

Aby za艂o偶y膰 w艂asn膮 zbi贸rk臋 na portalu crowdfundingowym nie trzeba by膰 firm膮, organizacj膮 spo艂eczn膮 czy fundacj膮, mo偶e to zrobi膰 ka偶da osoba fizyczna. Poprzez crowdfunding mo偶na finansowa膰 zar贸wno przedsi臋wzi臋cia kulturowe, jak i biznesowe czy spo艂eczne. Wiele os贸b si臋ga po t臋 form臋 finansowania, poszukuj膮c 艣rodk贸w na wprowadzenie na rynek nowej us艂ugi lub produktu. Z sukcesem finansowane s膮 w ten spos贸b r贸wnie偶 kampanie wyborcze np. lokalnych polityk贸w, imprezy i wydarzenia kulturalne czy tworzenie np. aplikacji mobilnej. Obecnie istniej膮 ju偶 platformy crowdfundingowe, kt贸re specjalizuj膮 si臋 w zbieraniu funduszy na okre艣lony cel np. siepomaga.pl to zbi贸rki charytatywne, patronite.pl wpiera dzia艂alno艣膰 artystyczn膮, wspieramkultur臋.pl to projekty kulturalne, a FindFunds.pl to g艂贸wnie proste inwestowanie. Warto pami臋ta膰, 偶e ka偶da platforma crowdfundingowa r贸偶ni si臋 od siebie sposobem dzia艂ania i prowadzenia zbi贸rki. Wybieraj膮c platform臋 warto zwr贸ci膰 uwag臋 na koszty przeprowadzenia zbi贸rki, w tym na prowizj臋. Po za艂o偶eniu zbi贸rki wa偶ne b臋dzie przede wszystkim odpowiedni marketing i zach臋cenie spo艂eczno艣ci do zainwestowania w projekt.

Promocja zbi贸rki. Jak pozyska膰 艣rodki finansowe?

Kampania promocyjna zbi贸rki powinna by膰 dobrze przemy艣lana i przygotowana. Wa偶ny b臋dzie chwytliwy slogan promuj膮cy projekt oraz przyci膮gaj膮ca wzrok grafika. Projekt powinien by膰 szczeg贸艂owo opisany tak, aby przyszli wp艂acaj膮cy fundusze, dok艂adnie wiedzieli, w co inwestuj膮 i zechcieli si臋 zaanga偶owa膰 w projekt. Nale偶y te偶 opisa膰 zasady, na jakich funkcjonuje zbi贸rka. Warto po艣wi臋ci膰 czas na przygotowanie filmiku, galerii zdj臋膰 czy np. wizualizacji efektu ko艅cowego, pokazuj膮c dlaczego warto wzi膮膰 udzia艂 w zbi贸rce. Przedstawienie projektu powinno by膰 zwi臋z艂e, a jednocze艣nie zawiera膰 wszystkie najwa偶niejsze informacje z punktu widzenia inwestora. W pozyskaniu wp艂at pomog膮 te偶 upominki dla przysz艂ych inwestor贸w czy udzia艂 w zyskach. Promuj膮c sw贸j projekt warto skupi膰 si臋 zar贸wno na dzia艂aniach marketingowych, jak i wizerunkowych. Im wy偶sza rozpoznawalno艣膰 projektu, tym wi臋ksza szansa na to, 偶e zbi贸rka oka偶e si臋 du偶ym sukcesem. Projekt powinien te偶 by膰 jak najbardziej unikalny, przedstawiony w ciekawy spos贸b i uniwersalny, w ten spos贸b uda si臋 te偶 pozyska膰 wp艂aty od darczy艅c贸w zagranicznych.

Crowdfunding, a regulacje prawne. Na co zwr贸ci膰 uwag臋 zak艂adaj膮c zbi贸rk臋?

Mimo, 偶e crowdfunding staje si臋 w Polsce coraz popularniejszy, to nie jest on uregulowany przez przepisy prawa. Wobec tego, zastosowanie znajduje tutaj ustawa z 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbi贸rek publicznych. Dodatkowo finansowanie projekt贸w poprzez platformy crowdfundingowe jest 艣ci艣le nadzorowane przez Komisj臋 Nadzoru Finansowego oraz Gie艂d臋 Papier贸w Warto艣ciowych. Dodatkowo w 2019 roku uruchomiono specjalny program dla dom贸w maklerskich organizuj膮cych zbi贸rki crowdfundingowe. Finansowaniem spo艂eczno艣ciowym interesuje si臋 r贸wnie偶 Unia Europejska, kt贸ra w rozporz膮dzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE w spos贸b kompleksowy okre艣li艂a spos贸b funkcjonowania zbi贸rek crowdfundingowych w krajach cz艂onkowskich UE, zapewniaj膮c m.in. profesjonalizacj臋 podmiot贸w zarz膮dzaj膮cych platformami crowdfundingowymi. Komisja Nadzoru Finansowego przygl膮da si臋 te偶 kampaniom promocyjnym projekt贸w crowdfundingowych. Kampania musi by膰 rzetelna i sp贸jna z ofert膮, gdy偶 ma to kluczowe znaczenie dla ochrony inwestor贸w, zw艂aszcza tych, kt贸rzy inwestuj膮 po raz pierwszy. Reklama nie mo偶e wprowadza膰 w b艂膮d, w przeciwnym razie zostanie zaklasyfikowana jako 艂ami膮ca zasad uczciwej konkurencji b膮d藕 jako nieuczciwa praktyka rynkowa.

 

Je偶eli rozwa偶asz finansowanie swojego projektu poprzez crowdfunding lub szukasz wsparcia z zakresu prawa rynk贸w kapita艂owych- Skontaktuj si臋! Formularz kontaktowy
This site is registered on wpml.org as a development site.